Følgende tips vil utgjøre en gigantisk forskjell for ditt publikum. Her er det: De proffe evaluerer aldri underveis.
For litt siden var jeg produsent på et medium stort selskapsevent. 300 mennesker i salen og det var hyret inn en foredragsholder som en del av eventet. Foredragsholder var proff. Han visste nøyaktig hva han holdt på med, han skapte engasjement og underholdte til forventning og etter planen. Selv med lupe ville du ikke sett et hint av noe som ikke var som du skulle. Etter en rungende applaus fra salen takket konferansier ham av.
Etter opptreden evaluerte vi. Der kom det frem flere ting han sleit med underveis, blant annet at «klikkeren» ikke hadde fungert som den skulle. Han måtte gjentatte ganger klikke dobbelt og trippelt for å bla seg fremover i presentasjonen samtidig mens han pratet – Teknikken fulgte ikke flyten hans. Men det eneste publikum merket, var lyden av latter, entusiasme og god retorikk.
Ting skjer når vi formidler! Spørsmålet er hvordan du håndterer det som skjer. Proffene «står i situasjonen» og snur alt til noe de kan bruke og opprettholder et ufravikelig fokus på oppgaven som alltid er, lever på det man skal levere på.
«Denne klikkeren funker ikke, er det noen som har en ny?» Om strengen din som fiolinist ryker under en konsert, så reiser du deg ikke opp og avbryter konserten – du spiller videre med det du har.
God formidling 🙂
Mvh,
Jan Svaheim for Bedre Formidler