Formidlingskultur i møter

Hva er en formidlingskultur?

De fleste virksomheter har snakket mye om møtekultur – faste tider, tydelige roller, agenda og effektivitet. Det er viktig.

Men det finnes noe som i enda større grad avgjør om et møte skaper verdi: 1) Hvordan vi snakker sammen. 2) Hvordan vi lytter og 3) Hvordan vi gir tilbakemelding.

Det er dette vi kaller formidlingskultur.

Gjennom flere år har vi i Bedre Formidler jobbet med alt fra ledergrupper til nyansatte i noen av Norges mest ambisiøse bedrifter. Det vi ser, igjen og igjen, er at det finnes et enormt uutnyttet potensial:

  • Ansatte med ideer som aldri blir sagt høyt
  • Prosjekter som skaper frustrasjon fordi folk ikke føler seg hørt
  • Åpenhet som blir borte fordi ingen vet hvordan gi tilbakemelding trygt

Dette handler ikke om talent. Det handler om kultur.

Nyere forskning viser at over 70 % av ledere opplever møter som lite produktive, og at mange møter går på bekostning av arbeid som faktisk skaper verdi (Harvard Business Review). Samtidig viser en studie fra Institute for Corporate Productivity (i4cp) at selskaper med en sterk tilbakemeldingskultur oppnår bedre økonomiske resultater. Forskning på psykologisk trygghet viser at trygghet for å snakke, gi innspill og ta risiko fremmer både innovasjon og samarbeid (Edmondson, Harvard). Så her er det mye å vinne!

Møtet som speil

Et møte avslører raskt hvilken formidlingskultur bedriften har:

  • Ser folk på hverandre eller ned i PC-en?
  • Er det de samme som alltid får ordet?
  • Går diskusjoner i dybden – eller handler det mest om å fremstå smart?

En ung deltaker hos oss sa det slik:

«Alt dette er topp, men jeg føler det ikke spiller så mye rolle når jeg formidler – enten ser folk ned på mobilen, eller så blir jeg avbrutt før jeg rekker å forklare hva jeg mener.»

  1. Snakke så folk følger med
    • Bruk struktur og status bevisst
    • Veksle mellom planlagt og spontan tale
    • Skape aksept gjennom åpenhet og argumentasjon
  2. Lytte så folk fortsetter
    • Bruke de tre lyttenivåene
    • Anerkjenne den som snakker
    • Utforske hva som er viktig for den andre
  3. Gi og ta imot tilbakemelding
    • Modell for trygg og utviklende feedback
    • Bevisstgjøring av egne behov og vaner
    • Gjøre tilbakemelding til en del av kulturen

Vi tilbyr både kurs og løp som skreddersys bedriftens behov. Formidlingskultur kan ikke bare læres – den må leves inn i praksis. Vi begynner ofte med møtene, fordi de gir et konkret og felles startpunkt. Derfra kan vi bygge en tryggere og mer effektiv formidling i hele organisasjonen.

  1. Blir alle som ønsker å si noe, faktisk hørt – uten å måtte avbryte for å få ordet?
  2. Opplever du at folk aktivt lytter – eller er det mest nikking og notater mens de tenker på hva de selv skal si?
  3. Er det vanlig å gi tilbakemelding på hvordan noe ble sagt – ikke bare hva som ble sagt?
  4. Får ideer og innspill tid til å vokse – eller blir de ofte avbrutt, justert eller parkert?
  5. Stilles det gode og utforskende spørsmål i møtene – eller mest kontrollspørsmål og kommentarer?

Har dere gode rutiner for hvordan dere gir og ikke minst mottar tilbakemeldinger?

Hvis du svarer NEI på mer enn én av disse spørsmålene så har vi noe å snakke om.

Vil du vite mer om kurset “Formidlingskultur i møter”? Ta kontakt eller meld interesse nederst på siden.

Faglig referanser:

  • Perlow, Leslie A. et al. (2020), Harvard Business Review, “Stop the Meeting Madness”
  • Institute for Corporate Productivity (i4cp) (2019), “Performance Feedback Culture Drives Business Performance”
  • Amy Edmondson (1999–2019), Harvard Business School, forskning på psykologisk trygghet

Interessert i trening, eller foredrag? Kontakt oss her:

Om Bedre Formidler

Vi i Bedre Formidler utvikler kompetente og selvsikre ansatte gjennom kurs & trening i effektive kommunikasjonsverktøy. Vi bruker blant annet personlige historier som et verktøy for å øke deltakernes selvtillit og evne til å formidle gode presentasjoner, fra scene, i møterommet eller på kamera. Hvis du er interessert i å skreddersy et program som passer din bedrift, kontakt oss eller lese mer om vår formidlingstrening her.

VIL DU BLI EN BEDRE FORMIDLER?

Bli en del av vår faglige sirkel!

Fagstoff rett i innboksen Motta gode tilbud

Meld deg på vårt nyhetsbrev