Det jeg skal snakke om er så kjedelig – hva gjør jeg da?
Frykten for å være kjedelig er reell – og ganske vanlig. Enten du skal formidle i et møte, i en intern presentasjon eller på en scene, er det mange som tenker: “Dette jeg skal si… er jo egentlig ikke så spennende.”
Men her kommer det gode nyheter: Det finnes ingen kjedelige temaer – bare kjedelig formidling.
I episode 4 av podkasten Hjelp, jeg skal formidle! snakker Helene Abrahamsen, Jon Ensor, Eirik Norman Hansen og François Sibbald om hvordan vi kan gjøre det engasjerende å snakke om det vi (eller andre) oppfatter som kjedelig.
Hva betyr det egentlig å være «kjedelig»?
Er det stoffet du skal presentere? Formen du formidler det i? Eller er det din egen usikkerhet som forteller deg at folk kommer til å synes det er uinteressant?
Mange har kjent på nettopp det – og det gjør noe med hvordan vi presenterer. Når vi tror stoffet er kjedelig, legger vi ofte bånd på oss, minimerer det vi skal si, eller – enda verre – unnskylder oss før vi begynner.
Fra kjedelig til engasjerende – hva funker?
Dette handler ikke om å bli morsom. Det handler om å være engasjerende og nyttig.
I episoden snakker vi blant annet om:
- Hvordan følelsen av frykt for å være kjedelig påvirker formidlingen
- Hvorfor hvordan du sier det er like viktig som hva du sier
- Hvordan variasjon, struktur og historiefortelling skaper engasjement
- At nyttig, relevant og relaterbart er sterkere enn “show”
- Og hvordan du finner trygghet i budskapet ditt
Et konkret tips: Start med hvorfor. Ikke spar det viktigste til slutt. Fortell hvorfor dette betyr noe – og hva publikum får igjen for å høre på deg. Og øv på å eie det du formidler.
Vil du høre mer?
I vår podcast Hjelp, jeg skal formidle! deler vi historier, erfaringer og konkrete teknikker som hjelper deg med å bli tryggere og tydeligere når du skal presentere, pitsje eller holde foredrag.
🔗 Lytt til episoden her: www.bedreformidler.no/podcast
Interessert i trening, eller foredrag? Kontakt oss her:
Om Bedre Formidler
Vi i Bedre Formidler utvikler kompetente og selvsikre ansatte gjennom kurs & trening i effektive kommunikasjonsverktøy. Vi bruker blant annet personlige historier som et verktøy for å øke deltakernes selvtillit og evne til å formidle gode presentasjoner, fra scene, i møterommet eller på kamera. Hvis du er interessert i å skreddersy et program som passer din bedrift, kontakt oss eller lese mer om vår formidlingstrening her.