Kunsten å presentere digitalt – Del 1

Hva gjør du for å lykkes med å presentere ideer og budskap digitalt? Ønsker du å tenke nytt eller trenger inspirasjon? Da er denne og neste ukes artikkel noe for deg.

Flere kontakter med ønske om foredrag, kurs eller trening med utgangspunkt i «Hjelp, hvordan engasjerer jeg når jeg presenterer digitalt». Det er jo unaturlig at du og jeg, et tre-dimensjonalt menneske med behov for kontakt og nærhet, nå er flatet ut til en to-dimensjonal rektangel bestående av bittesmå fargerike piksler. Og ut ifra dette formatet skal vi nå informere, overbevise eller underholde. Nær sagt en umulig oppgave, men heller ikke helt umulig.

Her gir jeg deg 3 av totalt 7 konkrete tips helt gratis, som både jeg og Bedre Formilder kan stå inne for.

KUN TO KATEGORIER I FORMIDLING

La oss først være enig om en ting før vi går løs på «HVORDAN». Det er kun to kategorier under hovedtittelen «Å bli en bedre formidler». De er Innhold & leveranse – That’s it.

1.   Innhold er alt vi skaper som skal formidles.

2.   Leveranse er hvordan du formidler innholdet.

Begge er viktige nøkler, men du skal vite at den aller viktigste nøkkelen er DEG som formidler i leveranse delen. Det er DU som er historien.

De fleste tips du kan lese om for tiden har med din leveranse å gjøre, men la meg begynne artikkel serien med tre tips som tilhører «Innhold»

INNHOLD – Det du skal formidle

TIPS Nr. 1 – Glem video i din presentasjon, eller gjør det slik – Å vise en liten videosnutt som en del av din presentasjon er vanligvis virkningsfullt. Det bryter opp, gir deg som presentatør en pause, og gjort riktig gir det merkbar effekt. (Her en liten video fra foredraget «Hemmeligheten bak en god formidler»)

No alt text provided for this image

Video er designet for å vekke følelser. Men per dags dato fungerer dessverre video dårlig digitalt, uavhengig av hvilken plattform du presenterer på.

MEN, om du ønsker virkelig å vise noe, så last heller filmen opp på en sikker tjeneste som Vimeo i forkant av møte. På et gitt tidspunkt sender du deltakerne linken i chatten på plattformen du bruker. Be møtedeltakerne klikke på linken og vips, så kan du følge med på deres reaksjon når de ser videoen. Nå deltar de og det bringer meg til mitt neste tips til deg. 

TIPS Nr. 2 – Gjør presentasjonen delaktig – Selv den minste følelse av delaktighet kan utgjøre den største forskjell. For noen år siden presenterte jeg byrået jeg ledet for ny kunde. De likte det de hørte, og vi skulle få bli med i en konkurranse som årets underdog. Vi ble fortalt at vi stilte langt bak i rekken da de var veldig fornøyd med nåværende byrå. Men vi vant kunden, og jeg er overbevist om at de første 3 minuttene av den case presentasjonen var med på å avgjøre.

I dette møte var hele kommunikasjonsavdelingen representert. Alle var nye ansikter for oss. Så, hva gjorde vi? Det første vi sørget for i det møte var å skape god stemning gjennom å la absolutt alle delta i dialogen. Vi stilte spørsmål, lot de skinne og vi lyttet. Når forbindelsen virkelig var skapt og alle følte seg hørt, sett og anerkjent, først da satte vi i gang presentasjonen. Men hvordan gjøre dette digitalt? Jo, her finnes det flere verktøy.

Min favoritt er Mentimeter. Her ser du et eksempel på en ordsky bygget LIVE med 172 deltakere.

No alt text provided for this image

Bare det å få med alle til å lage en felles ordsky basert på et spennende spørsmål kan være nettopp den ice-breakeren du trengerHver enkelt gir input via sin egen mobil og resultatet oppleves felles på skjermen. Voilá, så enkelt og så engasjerende!

PS: Og vær litt kreativ med spørsmålet du velger å stille. Hold fokus på å bryte isen, så tør å stille et spørsmål som gjør at du skiller deg ut.

TIPS Nr. 3 – Vis hvor du er i presentasjonen uten å si det – Dette fungerer også godt om du presenterer fysisk, men det er EN stor forskjell på digitalt og fysisk – Attention span. Det er langt enklere å holde på oppmerksomheten i et fysisk rom, enn det er digitalt. Spesielt om deltakerne sitter separat!

No alt text provided for this image

Det er ikke for ingenting at når du laster ned programmer, filer eller lader en telefon så vises det hvor langt du er kommet i prosessen. «Grown ups like to know where they’re going», lærte jeg av min professor i adferdspsykologi, da jeg studerte i Australia.

Balansen mellom å vite hvor du skal og gleden av å bli overrasket er hårfin. Bruk heller andre deler av presentasjonen til å overraske.

Vær gjerne litt kreativ for hvordan du gjør det, selv om noe så enkelt som en voksende prosent-søyle kan gjøre susen.

Hva er ditt aller beste tips du kan dele med andre? Send oss gjerne dine tanker. Her kan du lese artikkel del 2, med fokus på din Leveranse.

Jeg kan hjelpe deg og din bedrift til å bli en Bedre Formidler. Kontakt meg for en digital samtale, så ser vi på ditt behov. Vi trenger gode formidlere, spesielt i dag.

VIL DU BLI EN BEDRE FORMIDLER?

Bli en del av vår faglige sirkel!

Fagstoff rett i innboksen Motta gode tilbud

Meld deg på vårt nyhetsbrev