Kunsten å presentere digitalt #2

Forrige uke delte jeg 3 av total 7 tips for å skille deg ut som «digital presentatør». Her finner du forrige ukes artikkel.

Forrige uke dreide det seg om «innholdet» i din presentasjon. Nå er det tips som går på din «leveranse» som står på agendaen. Leveranse er «HVORDAN du formidler dine budskap og ideer». Og her er min lovnad til deg: Om du bevisst praktiserer, øver og blir god på bare ett av tipsene jeg deler her, så vil du garantert skille deg ut.

LEVERANSE – Hvordan du formidler

Det passer utmerket godt å begynne med et av mine favoritt prinsipper, «80/20».

80% er HVORDAN du sier det. 20% er HVA du sier. DU lever den historien de skal kjøpe, og DU er den viktigste delen av den.

TIPS Nr. 1 – Snakk til hele «salen», fra start til slutt. Gjør denne øvelsen: Lukk øynene. Se for deg at du står foran et publikum på 20 mennesker som sitter i lokalet rett fremfor deg. De venter spent på hva du har å si. Alle sitter på enden av stolen sin og lener seg fremover. De er klare for å lytte til det du har å si. Hold på det bilde, åpne øynene og begynn å snakke. Hold nå på dette bilde gjennom hele din presentasjon.

No alt text provided for this image

La det aldri gå over til å bli til en en-til-en samtale. Får du et spørsmål fra en person, så er det som å få et spørsmål i fra salen. Svar på spørsmålet som om du belyser temaet til alle i publikum. Glem heller ikke alle de forskjellige mennesketypene du har foran deg (som du vil se er neste tips).

TIPS Nr. 2 – Snakk til alle mennesketyper – OK, her gir jeg det virkelig gull! Er du bevisst på at vi mennesker har ulik preferanse for både energinivå OG reagerer ulikt på ordvalg? Det er en kunst å treffe med sammebudskap til forskjelligemennesker som Vidar Visuell, Kåre Kinestetisk eller Anne Auditiv.

No alt text provided for this image
  • Hva viser du for å nå igjennom til dem som liker å se for å lære nye ting? 
  • Hva sier du for å nå igjennom til dem som liker å høre budskapet?
  • Hvilke ord velger for å nå frem dem som har en preferanse for å føle det som blir sagt?

Alle mennesker har variasjon i hva vi liker, men vi har som oftest én dominant preferanse. Sannsynligheten for at samtlige finnes i ditt publikum er skyhøy! I kombinasjon med energinivå er dette noe av det viktigste vi jobber med i Bedre Formidler Workshops.

TIPS Nr. 3 – Ikke bry deg om publikum – «HVA!», tenker du kanskje nå. «Skal jeg ikke bry meg om publikum?». Jeg ser det gang på gang at folk blir satt ut av publikums reaksjoner, på den fysiske scenen og digitalt. Spesielt vanskelig er det digitalt, da signalene fra publikum er langt mer vanskelige å tolke. Ironisk er det at din oppgave som formidler både er å ta hensyn til og ignorere publikum, på en og samme tid. Dette krever bevisst trening.

Til eksempel så tror mange at en person som sitter med armene i kors er kritisk til det han eller hun hører. Dette er en av de største mytene innen tolkning av kroppsspråk. Du må se etter flere signaler for å kunne tolke riktig. Selv nyter jeg ofte det jeg hører, og det med armene i kors. Har du snakket lenge, merker liten respons og føler deg litt usikker. Stopp heller opp og gjør en avsjekk på et poeng, eller det du akkurat har sagt.

«Ironisk er det at din oppgave som formidler både er å ta hensyn til og ignorere publikum, på en og samme tid.»

TIPS Nr. 4 -Kontakt er kongen – En god foredragsholder eller presentatør har gitt alle oppmerksomhet i løpet av sin presentasjon (eller det føles i det minste slik ut). Som publikum har vi et behov for å føle oss sett, hørt og anerkjent. Selv i en sal med hundrevis av mennesker ønsker vi at noen «ser oss». Rammebetingelsene er annerledes digitalt, men prinsippet forsvinner ikke av den grunn.

Hold kontakten så mye du kan med kamera, og ikke din presentasjon (for den skal du kunne!) Tenk etter. Liker du når noen snakker til deg mens de ser bort eller på mobiltelefonen? Nei, ingen liker det. Om du ikke har forberedt deg godt nok, sørg i det minste for at kameraet ditt er nære de andre stedene du må se. Da reduserer du i det minste følelsen av at du holder fokus på noe annet enn ditt publikum.

BONUS TIPS: Keep it real – Dropp fake eller fuzzy bakgrunner!

Jeg skal selv innrømme at dette var kjempemorsomt i starten. Det å kunne virituelt bevege seg fra verdensrommet til kontorlokaler ved hjelp av et tastetrykk appellerte virkelig til produsenten i meg. Men nå som «moroa er over», så kan det heller gi inntrykk av at du forsøker å skjule noe.

No alt text provided for this image

I Bedre Formidler filosofien «VÆR EN LØVE» så er ett av de viktige ordene «VÆRE». Det å stå i sin egen sannhet å tørre og vise hvem du er. Er du ekte så hører jeg på deg. Og når forskning tilsier at så mye som 83% av vår læring skjer gjennom det visuelle, da blir også hvilken bakgrunn vi velger viktig. Velg å gjøre den ekte, akkurat som deg.

Om disse tipsene ga deg verdi, så del det med en du bryr deg om med en «@navn» i kommentarfeltet under. Kanskje du vet om noen som ønsker å bli bedre på kommunikasjon, salg eller presentasjon?

Ikke la dine og din bedrifts ideer og budskap gå tapt på grunn av dårlig formidlingsevne! Kontakt meg i dag for en prat om din situasjon, så sørger vi for å gjøre alle til enda Bedre Formidlere. Det trenger vi, spesielt i dag.