Møt Sarah: Vår nye kunderådgiver dedikert til å forstå og oppfylle dine formidlingsbehov

La oss bli litt bedre kjent med Sarah. Vi stilte henne fem spørsmål om alt ifra bakgrunn til fun facts.

Kan du fortelle litt om din bakgrunn og hva som ledet deg til denne rollen hos Bedre Formidler?

Jeg har alltid vært fascinert av god kommunikasjon, helt siden jeg var liten. Jeg husker godt første gang jeg fikk gåsehud av å lese en tekst, og den elektriske følelsen i kroppen første gangen jeg hørte et inspirerende foredrag. Noe av det som fascinerer meg mest, er hvor tidløst formidling er. Selv om historien er fortalt i generasjoner, eller teksten skrevet for 100 år siden, er jo selve formidlingen og overføringen av budskapet noe som skjer i øyeblikket, noe som oppstår mellom avsender og mottaker, akkurat her og nå. Tenk hvor mange ganger det kan skape magi. 

Ikke overraskende studerte jeg PR og samfunnspåvirkning på Høyskolen Kristiania. Der hadde vi flere dyktige forelesere, som også var strålende formidlere. En av dem var Nils Apeland, som etter hvert inviterte meg til å være med å bygge opp Talerlisten, som i dag representerer over 700 foredragsprofiler. Gjennom 7 år der har jeg blitt kjent med formidling på et helt nytt nivå. Å høre begeistringen til kunder som får oppleve effekten av god formidling og hva det kan fører til, for de som enkeltpersoner, som team og for hele bedriften, motiverer meg til at flere skal få samme opplevelse. Som kunderådgiver i Bedre Formidler, er det denne følelsen jeg ønsker at våre kunder skal sitte igjen med når de selv opplever hvilken effekt det har å bli nettopp det, en bedre formidler.  
 

Hvordan holder du deg oppdatert og relevant i det stadig skiftende landskapet av salg og markedsføring?

Jeg liker å holde meg oppdatert ved å følge forskjellige profiler og podkaster, spesielt innenfor psykologi og hvordan vi mennesker fungerer. Ekstra spennende er det å følge utviklingen innen AI-verktøy, og leke med mulighetene som finnes der nå. Så tror jeg mye handler om å prøve, teste, feile og prøve igjen. Vi ror i et hav av budskap hver dag, og jeg opplever at det er viktigere enn noen gang å finne sin spissing, stemme og stil for å være så relevant som mulig. Folk er lei av å bli solgt til, i hver fall når forslagene som kommer på bordet ikke samsvarer med dine behov eller utfordringer. 

Hvis kunden er kapteinen, er din merkevare fyrtårnet. Det krever at du må være synlig, tydelig og hjelpe kapteinen ved å vise vei. Selvom landskapet endrer seg, og vi stadig får nye plattformer og digitale verktøy for salg og markedsføring, tror jeg også det er viktig å huske at folk liker folk. Jeg har troen på at det menneskelige og relasjonelle må stå i fokus. Ønsket om å hjelpe til, bygge tillit, gi råd, avlaste hverandre og dele kunnskap og kompetanse. Så er det fantastisk at vi har mange kanaler og løsninger der vi kan bygge opp under, og styrke, dette. En person som praktiserer dette, og som jeg synes det er ekstra givende og gøy å følge med på om dagen, er Fredrik Fornes på LinkedIn

Kan du dele en suksesshistorie eller et prosjekt du er spesielt stolt av?

Noe jeg husker spesielt godt er alle de gode kundesamtalene jeg opplevde gjennom covid. Plutselig stod vi alle i en ukjent situasjon, og alt vi visste om stod opp ned. Begrensingene som lå over bransjen og hverdagen, og en felles opplevelsen av hva det gjorde med oss som mennesker, førte oss nærmere hverandre. Det var så fint. Jeg vil løfte frem et eksempel fra en stor nordisk virksomhet jeg snakket mye med. De opplevde at engasjementet blant de ansatte sank betraktelig når den andre corona-bølgen kom. Sammen med en strålende formidler, satte vi sammen et ukentlig digitalt live-program for de ansatte med relevante og oppløftende temaer innenfor mental helse, for å motivere de mange tusen som satt hjemme. Kunden opplevde at det skapte stor verdi, og en følelse av samhold og tilhørighet blant de ansatte, som ellers hadde lite kontakt med hverandre. Det var inspirerende å se hvordan kunden tok ansvar for å gi tilbake til sine kolleger, i det som var en en spesielt krevende tid. Her ble effekten av god formidling virkelig satt på prøve, og det med stor suksess.  

Hva er din tilnærming til kundeservice, og hvordan ser du for deg å bygge sterke kundeforhold?

Noe endret seg i meg når jeg startet å tenke på kundedialoger som en samtale med en venn eller venninne. Det handler ikke om å være privat, men personlig. Om å ta formalitetene et hakk ned, og komme nedpå og innpå folk. Den kjente foredragsholderen og professoren Brené Brown snakker om hvordan «perfection» hindrer «connection», og det har jeg tenkt mye på. Hvordan det polerte blir et hinder for å skape god kontakt. Brené sier at kontakt er energien som oppstår mellom mennesker når de føler seg sett, hørt og anerkjent, og det tror jeg er vanskelig å skape hvis personen på andre siden forblir en «fremmed». Det skaper en distanse. 

Ved å være mer åpen, folkelig og sårbar, blir det også lettere å være nysgjerrig, vise omsorg, bygge tillit og yte det lille ekstra. Det blir også enklere å få de gode samtalene, ha glimt i øyet – og slippe å snakke om vær og vind. Plutselig kommer man et steg videre, man husker hverandre og har bedre forutsetninger til å jobbe langsiktig sammen. Når vi først setter av tid til hverandre, vil jeg gjerne hjelpe deg med dine behov og utfordringer i arbeidslivet, men jeg vil også vite mer om hvem du faktisk er, og hva du er opptatt av. Derfra blir det enklere å forstå hvordan jeg kan hjelpe deg. 

For meg handler salg mer om å lytte, enn å prate. Det er da du får det beste grunnlaget for å stille de riktige spørsmålene og forstå. Når du har et genuint ønske om å hjelpe til og viser engasjement for den andre, skinner det igjennom – og det gir en følelse av at du bryr deg, på ekte. 

Sist, men ikke minst – Kan du dele en fun-fact om deg selv som de fleste kanskje ikke vet, men som gjenspeiler din personlighet eller interesser?

Jeg ELSKER musikk og nynner alltid på en eller annen låt. Ekstra svak er jeg for house- og elektronisk musikk. 

Ønsker du å ta en prat med Sarah om hva vi kan tilby av foredrag eller formidlingstrening? Kontakt Sarah: sarah@bedreformidler.no /tlf: 938 65 370

Om Bedre Formidler

Vi i Bedre Formidler utvikler kompetente og selvsikre ansatte gjennom kurs & trening i effektive kommunikasjonsverktøy. Vi bruker blant annet personlige historier som et verktøy for å øke deltakernes selvtillit og evne til å formidle gode presentasjoner, fra scene, i møterommet eller på kamera. Hvis du er interessert i å skreddersy et program som passer din bedrift, kontakt oss eller lese mer om vår formidlingstrening her.

VIL DU BLI EN BEDRE FORMIDLER?

Bli en del av vår faglige sirkel!

Fagstoff rett i innboksen Motta gode tilbud

Meld deg på vårt nyhetsbrev