Varig endring med én tale?

Forrige uke skrev jeg om hvordan din oppgave som presentatør, taler eller foredragsholder er å vise publikum alternative spor. Jeg lovte også to ting du absolutt må gjøre for få publikum til å velge et nytt, eller annet spor.

1. Etabler din troverdighet. Du og jeg er skeptiske vesener. Fare eller fristelse, veivalget vi hele tiden vurderer før vi bytter ut en tanke mot en annen, eller ny tro mot annen tro. Skeptisk er bra, det sikrer vår overlevelse som mennesker. «Forrige gang jeg holdt denne presentasjonen var for professorene på Standford University». Ikke alle kan si det, men alle kan etablere sin troverdighet kun med én setning. Glem CV, vær kreativ.

2. Hvem snakker jeg til? 90% av alt arbeid ligger i forberedelsene. Så sant at det har blitt til en klisjé. Spørsmålet er heller HVORDAN du forbereder deg. SNAKKMETODEN viser deg nøyaktig hvordan du forbereder det du skal si, steg for steg. Steg 3 er det aller viktigste steget – Hvem snakker jeg til?

De som lykkes som formidlere er ekstremt opptatt av hvem som er publikum. «Du kan aldri vite nok om publikum», er regelen. Hvorfor? En formidler med innhold som oppleves som relevant og nært, setter dypest spor. Uten spor, ingen endring.

God 17. mai!